Blog
Jak zapnout cookies lištu, aby se zákon nažral a data zůstala celá?

Jak zapnout cookies lištu, aby se zákon nažral a data zůstala celá?

Analytika a reporting E-shop PPC
Filip Šamárek | Copywriter a PPC specialista

Filip Šamárek

21.01.2022
·
4 min čtení

V závěru roku 2021 internet zavalily zprávy o nutných změnách ve sběru cookies. Od 1. ledna 2022 už se nemohou ukládat automaticky. Proto se teď ve velkém upravují cookies lišty. E-shopaři, další provozovatelé webů i my řešíme, jaké to má následky. Kolik dat nová lišta sebere a jak to ovlivní měření konverzí a tržeb? Odpověď už známe. Na konkrétní dopady se podívejte v tomto článku. A nezapomeňte si přečíst i doporučení, jak ztráty minimalizovat.

V čem se cookies lišty mění?

Zákon o elektronických komunikacích po jeho novelizaci vnímá cookies jinak.

Dřív lišty návštěvníkům jen říkaly, že web ukládá jejich cookies. Kdo stránky dál procházel s tím automaticky souhlasil. V lepším případě se mohl v odkazu na více informací dočíst, že si cookies může zakázat v prohlížeči.

Bylo to jednoduché a dostačující řešení. Vypadalo třeba takto:

Nově weby musí získat od návštěvníka aktivní souhlas s používáním cookies. Bez něj se návštěvník může na stránkách volně pohybovat, ale nesmí být „měřen“. Souhlas je zpravidla vyjádřen kliknutím na příslušné tlačítko lišty.

Výjimku mají jen technická cookies, bez kterých web nedokáže správně fungovat.

Jaká je ta „nejsprávnější“ (rozumějte nejhorší pro zachování měřitelných dat) cookies lišta?

Nejsprávnější lištou myslíme tu nejpřívětivější k návštěvníkovi webu.

(Pozn. Názory advokátů a výklady právních předpisů se liší. Podoba cookies lišty není jednoznačně definována. Níže uvádíme náš subjektivní názor.)

Aby měl uživatel co nejjednodušší volbu souhlasu/nesouhlasu s cookies, měla by lišta splňovat tyto body:

  • být dost velká, ať si jí člověk všimne,
  • nezakrývat celou obrazovku, aby byl obsah vidět i bez souhlasu s cookies (skrytí lišty),
  • tlačítka souhlasu i odmítnutí musí být stejně viditelná,
  • uživatel si může vybrat, které kategorie cookies přijme (analytické, marketingové atd.) – bez automaticky zaškrtnutých checkboxů,
  • obsahovat odkaz na kompletní informace o cookies – měl by být kdykoliv dostupný i v patičce webu a dávat uživateli možnost cookies preference změnit,
  • být funkční a sbírat cookies jen, když uživatel souhlasí.

O co vás cookies lišta připraví?

O data. Tomu se nevyhnete. Ovlivnit můžete jen velikost ztráty. Vše záleží na tom, jak bude vaše cookies lišta vypadat.

Zároveň s datovým úbytkem přichází i neschopnost vyhodnocovat a řídit on-line marketing. Když návštěvníci webu zamítnou analytická a marketingová cookies:

  • ztratíte přehled o konverzích – v Google Analytics ani PPC systémech nebudou vidět, bez toho těžko vy nebo my dokážeme optimalizovat kampaně,
  • přes Google Analytics nezjistíte, kdo byl na webu, z jakého zdroje přišel, ani co tam dělal – hodnocení výkonnosti marketingových kanálů bude spíš věštba,
  • přijdete o možnost oslovení návštěvníků webu remarketingem.

Popsané problémy nebudou tak velké, když cookies odmítne 10 % lidí. Realita bohužel ukazuje, že nesouhlasů přichází mnohem víc.

Pojďme se podívat na ukázky konkrétních lišt a propadů.

Jak vypadají reálně nasazené cookies lišty a kolik lidí je odmítá?

Cookies lišta bez viditelného tlačítka „odmítnout vše“ umístěná uprostřed stránky.

Propad uživatelů není až tak výrazný.

Cookies lišta s viditelným tlačítkem „povolit pouze nutné (= odmítnout vše)“ situovaná dole na stránce.

Propad uživatelů je markantní.

Srovnání je prosté. Když umožníte lidem vás odmítnout nebo ignorovat, udělají to bez zaváhání.

Jaká cookies lišta minimalizuje ztráty dat?

Zákon jasně neříká, jak má cookies lišta vypadat. My to bereme tak, že na webech nemusí být zrovna ta „nejsprávnější“ zmíněná výše.

Aby uživatel dostal právo na aktivní souhlas, není nutné ho hned ponoukat k opaku. Dejte mu možnost odmítnout, až když klikne na „podrobné nastavení“.

Přesunutí tlačítka odmítnutí na vedlejší kolej jednoznačně pomůže.

Dál je prostor v nastavení velikosti, vzhledu a pozice lišty. Bude-li hned na očíchvýrazným tlačítkem „přijmout“, určitě vám dost uživatelů cookies odsouhlasí.

Udělejte si 5 minut čas a na internetu najdete spoustu různých variant. Všichni testují, aby zjistili, jaká verze lišty jim přináší nejvíc souhlasů.

Testujte taky.

Třeba se nakonec dostanete na akceptovatelnou úroveň ztrát. Přejeme vám to!

Pojďme si to shrnout

Pohled na cookies se mění. Návštěvník se sledováním jeho aktivit na webu musí souhlasit.

Nová pravidla jsou čerstvá a nikdo přesně neví, co přikazují nebo dovolují.

Každopádně je jasné, že jsou ve hře drahocenná data. Zachraňte jich dobrou cookies lištou co nejvíc.

Věříme, že smysluplné vyhodnocování a řízení on-line marketingu přežije. Jaký názor máte vy?

Dejte nám v komentáři vědět, co si o změnách cookies myslíte.

Otestovali jsme za vás – Jednoduchá obsahová kampaň v Skliku

Otestovali jsme za vás – Jednoduchá obsahová kampaň v Skliku

PPC Případová studie

Lukáš Nemček PPC specialista

25.01.2022
·
2 min čtení
Tipy pro Sklik video reklamu – instream a outstream formáty

Tipy pro Sklik video reklamu – instream a outstream formáty

Google Ads a Sklik PPC

Aleš Havránek Seniorní PPC specialista

27.12.2021
·
2 min čtení
Rubriky