Podklady pro zadavatele a tvůrce grafické PPC reklamy – Sklik a Ads
V dnešním článku bych chtěl shrnout, jaké rozměry, velikosti a formáty můžete pro grafickou PPC reklamu využívat v systémech Sklik a Ads. Článek nebude pojednávat, jak přemýšlet nad kreativou a co by banner nebo obrázek pro kombinovanou reklamu měl obsahovat pro navýšení CTR, počtu konverzí nebo koho by měl banner a kombinovaný formát oslovit (cold publikum, rmk atp.). Článek je sepsán na základě podnětů od našich klientů, kteří si řeší realizaci bannerů a grafických podkladů se svým grafikem.
Klienti se často ptají na ty stejné otázky – Jaké rozměry máme udělat? Musíme dělat všechny podporované rozměry? Jaké jsou základní pravidla od systémů? Jaká může být datová velikost?
Článek by měl ušetřit čas a peníze – často se stává, že se bannery musí zmenšovat, ořezávat a nebo vracet zpět klientům. Tak proč to neudělat na první dobrou!!!
Od článku rozhodně nečekejte úplný přepis pravidel z nápověd – budu se snažit zaměřit na ty nejčastější problémy.
Reklamní systém Sklik
Grafickou reklamu lze rozdělit na bannerovou, kombinované formáty a branding. Doporučení, které si přečtete v následujících blocích jsou platné pro většinu eshopů a služeb. Pokud vaše služba a prodej není úplně standardní můžete spadnout do tzv. nepovoleného či pravidly omezeného obsahu. Seznam respektive Sklik za nepovolený či pravidly omezený obsah považuje například: alkoholické nápoje, tabákové výrobky, zdravotní tvrzení, sázení a loterie a další. Úplné omezení najdete v nápovědě Skliku nepovolený obsah.
Bannerová reklama
Rozměry bannerové reklamy je potřeba vybírát na základě cílení, potřebného zásahu nebo typu kampaně. Ty “nejdůležitější a základní” bannery vám vyznačím červenou barvou.
Rozměry
- 160 x 600 px
- 300 x 600 px
- 300 x 300 px
- 300 x 250 px
- 320 x 100 px
- 480 x 300 px (HP Seznam.cz)
- 480×480 px (nový mobilní rozměr)
- 728 x 90 px
- 970 x 210 px
- 970 x 310 px
Červeně jsou vyznačeny rozměry, které mají nejvíce zobrazení a prokliků.
Doplnění: Výkon formátů bannerů podle kliků – říjen 2019
- 970×310 (podíl 38%)
- 300×250 (podíl 13%)
- 480×300 (podíl 12%)
- 300×300 (podíl 11%)
- 300×600 (podíl 10%)
- 320×100 (podíl 9%)
- 970×210 (podíl 3%)
- 728×90 (podíl 1%)
- 160×600 (podíl 1%)
- Statistiky brandingu a 480×480 nejsou v přehledu uvedeny
Základní Omezení
- Maximální datová velikost pro bannery je 150 kb a podporované formáty jsou .jpeg, .jpg, .png, .gif.
- Bannery musí být jasně čitelné.
- Rozměry bannerů je potřeba dodržovat přesně.
- Uživatel po prokliku by měl vědět kam ho banner bude směřovat.
- Bannery, které cílí na doplňky stravy, musí obsahovat text: Doplněk stravy.
- Úplné pravidla najdete na nápovědě Sklik.
- Více o novém rozměru se dočtete na blogu Skliku.
Kombinovaný formát
Kombinovaná reklama vyžaduje vždy dva obrázky (obdélník a čtverec) + logo, které je nepovinné.
Rozměry pro obrázky
- Doporučený rozměr pro obdélníkový obrázek (1,91:1) 1200 x 628 px (minimální rozměr 600 x 314 px)
- Doporučený rozměr pro čtvercový obrázek (1:1) 1200 x 1200 px (minimální rozměr 300 x 300 px)
Základní omezení
- Podporované formáty jsou .jpeg, .jpg, .png, .gif a maximální datová velikost je 1 MB
Obrázky nesmí obsahovat více než 20% textu.- Obrázky nesmí obsahovat CTA prvky.
- Obrázek může být na některých plochách (např. HP Seznam.cz) oříznutý o cca 7 %.
- Obrázky nesmí obsahovat logo a nesmí být náhled stránky.
- Nejsou povoleny animované obrázky
- Úplné pravidla najdete v nápovědě pro kombinované formáty.
Rozměry pro loga
- Doporučený rozměr pro obdélníkové logo (4:1) 800 x 200 px (minimální rozměr 512 x 128 px)
- Doporučený rozměr čtvercového loga (1:1) 300 x 300 px (minimální rozměr 128 x 128 px)
- Postačí stejný rozměr jako pro systém Ads – tedy 1200 x 300 px a 1200 x 1200 px.
Základní omezení
- Podporované formáty jsou .jpeg, .jpg, .png, .gif a maximální datová velikost je 1MB.
- Logo není povinné a Sklik negarantuje zobrazení
- Logo volte podle poměrů stran vašeho logotypu. Nikdy netvořte logo obdélníkové do čtvercového a naopak.
- Logo by se mělo roztáhnout do celé plochy bez zbytečných okrajů.
- Logo musí mít bílé nebo průhledné pozadí – nesmí být například na černém pozadí.
Branding
Podporovaný rozměr pro branding je 2000 x 1400 px, podporované formáty jsou .jpg, .png, .gif a maximální datová velikost je 500 kB.
Reklmaní systém Ads
Bohužel nelze říct, že stejné požadavky na grafickou podobu reklamy má Ads a Sklik. Pro reklamní systém Ads došlo k rozdělení na bannerovou a kombinovanou reklamu.
Bannerová reklama
Bannerová reklama Ads nabízí daleko více rozměrů než Sklik. Samozřejmě je to dáno tím, že Ads působí po celém světě a nabízí daleko více prostoru pro cílení. Rozměry jsou závislé na typu cílení a cíle kampaně. Proto vám opět vyznačím “základní” rozměry červenou barvou.
Rozměry
Čtverec a obdélník
- 200 x 200
- 240 x 400
- 250 x 250
- 250 x 360
- 300 x 250
- 336 x 280
- 580 x 400
Vysoký sloupec
- 120 x 600
- 160 x 600
- 300 x 600
- 300 x 1050
- 468 x 60
Široký banner
- 728 x 90
- 930 x 180
- 970 x 90
- 970 x 250
- 980 x 120
Mobilní
- 300 x 50
- 320 x 50
- 320 x 100
Červeně jsou vyznačeny rozměry, které mají nejvíce zobrazení a prokliků.
V Ads je možné inzerovat i ve formátu HTML5. Tento formát není až tak rozšířený. Nebudu ho tady popisovat a případné podrobnější informace naleznete v nápovědě Ads.
Základní omezení
- Podporované formáty jsou .gif, .jpg, .png a maximální datová velikost je 150 kB.
- Rozměry bannerů je potřeba dodržovat přesně.
Responzivní reklamy
Podobný formát jako kombinovaný formát u Skliku. Google má některé specifikace trošku jiné v porovnání s Sklikem. Ve většině případů Google Ads schvílí většinu kombinovaných reklam – ve srovnání s Sklikem, který je mnohem přísnější. Kontrolu ze strany Skliku naprosto chápu a ve své podstatě se snaží o zachování principů nativní reklamy.
Rozměry Pro obrázky
- Doporučený rozměr pro obdélníkový obrázek (1,91:1) je alespoň 600 x 314 px
- Doporučený rozměr pro čtvercový obrázek (1:1) je 300 x 300 px
Základní omezení
- Maximální datová velikost obrázku je 5 MB.
- Obrázky nesmí obsahovat více než 20% textu. Od 1.5.2019 musí být obrázek bez textu
- Pozor od 1.5.2019 změna – více informací na blogu Seznamu: https://blog.seznam.cz/2019/04/upravujeme-pravidla-pro-kombinovanou-reklamu/
- Obrázek nesmí být animovaný
- Google může omezovat obrázky, které obsahují ochranné známky
- Obrázek by měl být kvalitní a neměl by být rozmazaný
- U některých reklam může dojít k horizontálnímu oříznutí obrázku až o 5 % na každé straně.
Rozměry Pro Loga
- Doporučený rozměr pro obdélníkové logo (4:1) je 1200 x 300 px (minimální rozměr 512 x 128 px).
- Doporučený rozměr čtvercového loga (1:1) je 1200 x 1200 px (minimální rozměr 128×128 px).
- Doporučené rozměry jsou stejné jako pro systém Sklik.
Základní omezení
- Maximální datová velikost obrázku je 5 MB.
- Pozadí loga by mělo být průhledné.
Příklad nesprávné bannerové reklamy
Příklad správné bannerové reklamy
Zde jen pro inspiraci zasílám ukázky dvou sad bannerových reklam, které tvoříme pro naše klienty s ověřenými externími grafiky. Dodání grafických podkladů poskytujeme jen jako doplňkovou službu pro naše klienty, stále zatím naše “gró” je tvorba a optimalizace PPC reklamy.
(1) Ukázka klient MUJSTROMECEK.cz – kreativa nemá záměrně CTA (call to action) prvek. Článek i sada není zaměřena na kreativu, ale na míru CTR a výkonnost.
Odkaz: https://drive.google.com/drive/folders/1RV0OlWQm9nbvvSh-uwGa-RJG9fR5oIyY?usp=sharing
(2) Ukázka klient ZINDULKA.cz / YACHTING.com – bývalý klient. V ukázce můžeme vidět, že rozměry pro kombinovaný formát obsahují text + logo. V minulosti to Sklik bez problému spouštěl. Aktuálně tohle důrazně nedoporučujeme a tvoříme / nasazujeme do Skliku tento formát kombinované reklamy BEZ LOGA A TEXTU – vše důležité se dá vyjádřit slovně v popisném řádku a navíc logo má své vlastní místo v tomto formátu.
Odkaz: https://drive.google.com/drive/folders/1K9I37UwmL6fG61jOP42NI2YDhBYizc4T
Shrnutí závěrem
Dodržujte pravidla, rozměry, datové velikosti!!!
Tipy a doporučení na nástroje
Online nástroj na kompresi obrázků – TinyPNG
Online nástroj na procentuální kontrolu textu v obrázku nebo alternativa přímo od FaceBooku
Využíváte nějaký online nebo Mac/Windows nástroj a přijde vám užitečný? Podělte se!